Kiedy potrzebne jest wyważanie kół w samochodach osobowych?

Wyróżnić możemy wiele usług serwisowych, których wykonanie jest niezbędne dla zapewnienia pełnej sprawności pojazdów, a także bezpieczeństwa na drodze. Mowa tutaj przede wszystkim o regularnych przeglądach czy wymianie lub uzupełnianiu płynów eksploatacyjnych. Istotnym elementem zapewniającym bezpieczeństwo na jezdni są również opony. Właśnie dlatego kierowcy wymieniają je wraz z nadejściem sezonu letniego i zimowego. Jednak oprócz dostosowania opon do pory roku ważne jest również ich wyważenie. Kiedy należy skorzystać z takiej usługi i jakie są objawy złego wyważenia?

Na czym polega wyważenie kół i czym grozi niewyważenie? 

Niektórzy kierowcy nie zwracają uwagi na wyważenie kół i ograniczają wizyty w serwisie samochodowym do wymiany opon na nowe. Takie podejście jest jednak błędne, ponieważ wyważenie polega na równomiernym rozkładzie masy opony i felgi. Dzięki temu masa koła zostaje rozłożona wokół środka obrotu. Przyczyną nieprawidłowego wyważenia kół może być uszkodzenie amortyzatora albo felgi, złe ułożenie kół względem siebie, złe wyrównanie bębnów hamulcowych albo tarcz czy nierównomierne zużycie bieżnika. Co się dzieje w przypadku niewyważenia kół? Dysproporcje zostają zwiększone wraz z nabywaniem dużych prędkości obrotowych podczas jazdy. To z kolei przekłada się bezpośrednio na komfort jazdy, bezpieczeństwo kierowcy oraz innych uczestników ruchu drogowego.

 

Kiedy należy wyważyć koła w samochodzie osobowym? 

Koła powinny być wyważone podczas każdej wymiany opon. Jednak czasami zdarza się również tak, że kierowca zauważa niepokojące objawy podczas codziennej jazdy. W takiej sytuacji również należy niezwłocznie udać się do serwisu samochodowego celem wyważenia opon. Do objawów niewyważenia opon możemy zaliczyć między innymi nierównomierne zużycie bieżnika czy charakterystyczny szum.

Podczas jazdy zauważalne mogą być drgania nadwozia i wrażenie „zarzucania” pojazdu podczas wjeżdżania w ostre zakręty. Niepokojące powinny być również drgania kierownicy, które mogą być zauważalne szczególnie przy większych prędkościach (100-120 km/h) i drżenie karoserii. Koła należy wyważyć również po uderzeniu w krawężnik albo wpadnięciu w większą dziurę. Do serwisu warto się udać również po dłuższej jeździe po nierównej nawierzchni oraz po kolizji czy wypadku.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.