Czy opony całoroczne to dobry wybór?
Używane w samochodzie opony są jednym z istotniejszych elementów wpływających na bezpieczeństwo jazdy. Dobrze dobrane i utrzymywane we właściwym stanie gwarantują odpowiednią przyczepność, zarówno podczas przyspieszania, jak i hamowania. Wpływają na osiągi auta, komfort jazdy, a nierzadko także przesądzają o zużyciu paliwa. Dla uzyskania najlepszych efektów powinny jednak być dobrze dopasowane do panujących warunków. Kierowcy mogą się zdecydować na jazdę na oponach całorocznych albo wybrać dwa komplety – opony zimowe i letnie.
Co wpływa na parametry eksploatacyjne opon?
Różnice między oponami letnimi i zimowymi polegają na innym składzie mieszanki gumowej użytej do ich produkcji. Opony letnie zachowują lepszą elastyczność i mniej się zużywają przy wyższych temperaturach otoczenia. Opony zimowe sprawdzą się wówczas, gdy temperatury będą niższe. Oba rodzaje ogumienia są też przystosowane do nieco innych warunków pod względem rzeźby bieżnika. Klocki opon zimowych są zdecydowanie większe, podobnie jak kanały pomiędzy nimi. Są one też umieszczone z niewielkim odchyleniem od osi obrotu. Taka budowa ułatwia odprowadzanie spod kół śniegu. W oponach letnich bieżnik ma za zadanie wyprowadzać spod kół wodę, jest więc ustawiony pod kątem. Opony całoroczne są pod względem konstrukcji i materiału rodzajem kompromisu między oponami letnimi i zimowymi. Choć nie dorównują im możliwościami w skrajnych warunkach pogodowych, to są bardziej uniwersalne.
Kiedy decydować się na opony całoroczne?
Kupując opony całoroczne, trzeba się pogodzić z tym, że będą one sobie radziły nieco gorzej zarówno na śniegu i lodzie oraz w bardzo niskich temperaturach, jak i podczas letnich upałów czy na mokrej drodze. W zamian oferują jednak dobre parametry w warunkach „pośrednich” oraz niższy koszt zakupu. Najczęstszym motywem wyboru opon całorocznych jest oszczędność. Podejście takie może się opłacić, jeśli auto jest wykorzystywane niezbyt intensywnie lub porusza się głównie po dobrze utrzymywanych w zimie drogach bez warstwy zalegającego śniegu czy lodu.